Bedrijven moeten zich reppen om facturen aan te passen
Veel bouwbedrijven krijgen te maken met een wanbetaling door klanten.
Ze moeten hun algemene voorwaarden aanpassen als ze de kosten voor aanmaningen willen recupereren.
Ondernemers hebben nog maar een paar weken om de contractvoorwaarden voor klanten aan te passen aan de nieuwe wetgeving over niet of te laat betaalde facturen. ‘Als bedrijven dat niet doen, riskeren ze niets van de kosten te kunnen recupereren.’
Consumenten die een factuur te laat betalen, worden binnenkort beter beschermd. De Kamer zette eerder dit jaar het licht op groen voor een regeling die moet verhinderen dat mensen een onredelijke strafrente moeten betalen of te agressief benaderd worden door incassobureaus.
Wie te laat was met het betalen van een factuur kreeg tot dusver vaak extra kosten aangerekend als hij een herinneringsbrief ontving. Maar vanaf september mogen bedrijven geen kosten meer aanrekenen voor een eerste herinneringsbrief.
Klanten die zo’n brief ontvangen, krijgen 14 dagen de tijd om te betalen. Als ze dat niet doen, kan een bedrijf hen wel verwijlinteresten of kosten aanrekenen. Die kosten worden geplafonneerd. Voor een uitstaande schuld van 150 euro mag de schadevergoeding hooguit 20 euro bedragen. Voor een schuld van 1.000 euro wordt die grens opgetrokken naar 90 euro.
Dat moet vermijden dat consumenten in een negatieve schuldenspiraal terechtkomen omdat hen torenhoge verwijlinteresten en invorderingskosten worden aangerekend.
Twee deadlines
De nieuwe wetgeving zadelt ondernemingen ook op met extra werk. Ze geldt vanaf 1 september voor nieuwe contracten, voor bestaande contracten is er een overgangsperiode tot 1 december. Dat zijn ook de twee deadlines waartegen bedrijven de contractvoorwaarden en algemene voorwaarden voor hun klanten moeten aanpassen aan de nieuwe spelregels.
Bedrijven die vandaag in hun voorwaarden waarschuwen dat klanten hen vanaf de eerste verwittiging een vergoeding verschuldigd zijn, zullen dat punt in hun contracten moeten aanpassen. Hetzelfde geldt voor informatie over verwijlinteresten en andere zaken die met het invorderingsbeleid hebben te maken.
Alleen zijn nog te weinig ondernemers op de hoogte van die verplichting, merken advocaten op. ‘Grote bedrijven hebben vaak een juridische dienst die daarmee bezig is. Maar bij kleine ondernemingen zie ik nog geen sense of urgency’, zegt Arne Parmentier van het Waregemse PC Advocaten. ‘Veel zaakvoerders beseffen nog te weinig wat de nieuwe regelgeving inhoudt voor hen en hun klanten.’
‘Het is zeker mogelijk dat nog niet iedereen klaar is', zegt Gerrit Budts, de woordvoerder van de zelfstandigenorganisatie Unizo. ‘De overgangsperiode om zich aan te passen aan de nieuwe wetgeving was enorm kort, vier maanden. 1 september is ook net na de vakantieperiode.’ Daar komt bij dat de overheid amper details communiceert over de nieuwe wetgeving, zegt Unizo. ‘Ze gaat ervan uit dat de kmo-ondernemer ook nog eens jurist is.'
Nochtans kunnen de gevolgen groot zijn voor bedrijven die het papierwerk niet op tijd in orde krijgen. ‘In dat geval kunnen bedrijven geen intrest eisen of andere invorderingsstappen ondernemen’, waarschuwt de zelfstandigenorganisatie. Bedrijven riskeren zelfs controles en sancties van de economische inspectie als ze zich niet aanpassen aan de nieuwe regelgeving, klinkt het.
‘Als de contractvoorwaarden niet worden aangepast, kan een onderneming ook geen incassokosten aan- of doorrekenen aan klanten die niet of te laat betalen’, bevestigt Parmentier. ‘Vroeger kon een vrederechter beslissen dat klanten alsnog moesten opdraaien voor die kosten. Maar als de voorwaarden van het contract niet zijn aangepast, bestaat daar geen juridische basis meer voor. Bedrijven moeten hun klanten vooraf duidelijk maken wat gebeurt als ze niet betalen.'
'Van sommige cliënten aan wie ik de situatie uitleg, krijg ik te horen dat ze het factureren aan klanten zullen uitstellen zolang ze de voorwaarden niet hebben aangepast', zegt Parmentier.
Onbetaalde facturen najagen kost Belgische bedrijven nu al handenvol tijd en geld, leerde een rapport van het incassobedrijf Intrum eerder dit jaar. Volgens Intrum zijn Belgische ondernemingen gemiddeld 69 dagen per jaar in de weer om openstaande facturen alsnog betaald te krijgen.
De essentie
- De Kamer zette eerder dit jaar het licht op groen voor een nieuwe regeling die klanten beter moet beschermen als ze een factuur niet of te laat betalen.
- De regeling moet vooral vermijden dat consumenten in een negatieve schuldenspiraal terechtkomen omdat hen torenhoge verwijlinteresten en invorderingskosten worden aangerekend.
- Bedrijven moeten hun contractvoorwaarden aanpassen aan de nieuwe wet. Doen ze dat niet, dan riskeren ze niets meer van de extra kosten te recupereren die ze maken om wanbetalers aan te sporen tot actie.
Artikel uit de De Tijd van 17 augustus 23 door PIETER SUY