Ondernemen ...

Ondernemen ...

dat doet u samen

Vijf vragen over facturen die iedereen zich stelt.

Facturen, we krijgen ze allemaal.
Maar wat zijn nu precies de regels rond het opsturen en betalen van facturen. Kom het te weten in 5 vragen en antwoorden.

Binnen welke termijn moet een bedrijf zijn factuur opsturen?
Er bestaat geen algemene wettelijke termijn voor alle types facturen. Het is wel zo dat een factuur moet verzonden worden binnen een redelijke tijdsduur na de levering van het product of de dienst.

Er bestaat wel een algemene verjaringstermijn van 10 jaar voor schulden. Facturen die na die termijn opgestuurd worden, zijn dus niet meer geldig.

Opgelet: er zijn wel enkele uitzonderingen zoals de facturen voor gas, elektriciteit en water. Meer informatie hierover vind je op onze website.

Binnen welke termijn moet je een factuur betalen?
Er is geen vaste wettelijke minimumtermijn voor het betalen van een openstaande factuur. Staat er in de algemene voorwaarden geen termijn, dan geldt het principe dat het bedrag onmiddellijk opeisbaar is. Maar in de meeste gevallen legt de onderneming wel een betalingstermijn vast in de algemene voorwaarden. Ga je hier niet mee akkoord, contacteer dan de onderneming en vraag of je de termijn kunt aanpassen. Indien je er niet uitkomt met de onderneming, kan je de hulp inroepen van de Consumentenombudsdienst.

Voor producten en diensten die voorzien in essentiële levensbehoeften, bestaan er wel een aantal specifieke regels. Zo moet je bijvoorbeeld bij gas en elektriciteit minimum 15 dagen de tijd krijgen om het bedrag te betalen.
 
Moet een leverancier eerst een herinnering sturen zonder kosten als een factuur niet betaald werd?

Nee. De leverancier kan altijd in zijn algemene voorwaarden bepalen dat er kosten verbonden zijn aan de aanmaning. De termijn om te betalen wordt vaak vastgelegd in de algemene voorwaarden samen met de herinneringskosten of intresten die worden aangerekend als je niet op tijd betaald hebt. Herinneringskosten aanrekenen mag dus maar het moet duidelijk vermeld zijn in de algemene voorwaarden.

In de telecomsector is het al verboden om bij de eerste herinnering kosten in rekening te brengen. De daaropvolgende herinneringen mogen niet meer dan 10 euro aan extra kosten met zich meebrengen.   
 
Kan je weigeren om een elektronische factuur te ontvangen?

Dat hangt van je contract af. Als je een contract afsluit waarbij je akkoord gaat met een elektronische factuur, dan ontvang je geen papieren versie en dan kun je de elektronische factuur niet weigeren. De onderneming moet hierover natuurlijk duidelijk communiceren zodat je hiermee met kennis van zaken kunt instemmen.

Ontvang je normaal gezien een papieren factuur en krijg je opeens een elektronische versie zonder dat je dat expliciet goedgekeurd hebt, dan kun je dat aanvechten. Verder is het ook verboden dat een leverancier eenzijdig de prijs verhoogt louter en alleen omdat je weigert om de facturen elektronisch te ontvangen. 
 
Wat kun je doen als de firma beweert dat de factuur werd opgestuurd, maar je ze nooit hebt gekregen?

Kijk eerst na of het opgegeven postadres of e-mailadres correct is. Als dat niet het geval is, dan kun je het bedrijf contacteren om dat te laten aanpassen en vragen of ze de extra kosten willen laten vallen. Kun je geen overeenkomst bereiken, dan kun je de herinneringsbrief met kosten schriftelijk betwisten. Het bedrijf is verplicht hier rekening mee te houden en die motivatie te weerleggen voor ze de kosten kunnen aanrekenen. Lukt dat niet, dan kun je tenslotte nog proberen om tot een oplossing te komen in samenwerking met de Consumentenombudsdienst.

Bron: fgov.be

Cyberboetes

  'Veel kmo's beseffen nog niet dat ze boetes riskeren voor zwakke cyberveiligheid'   Koffie Beyers, de grootste...

Opiniestuk

Wat met laattijdige werknemers tijdens stakingen en protesten? Met de verkiezingen in zicht merken we steeds een aanzienlijke stijging van stakingen...

Opiniestuk

Nieuwe fiscale en sociale voordelen rond overuren Tijdens de coronacrisis 2021-2022 werd er een gunstmaatregel ingevoerd, de zogenaamde ‘relance-overuren’....

Opiniestuk

Voor Vlaamse rechtszekerheid Op vandaag worden onze bedrijven en zijn werknemers geconfronteerd met een dwangmatige kaakslagdemocratie moreel opgedrongen...

Gepensioneerd en zelfstandig

Steeds meer gepensioneerden actief als zelfstandige: Extra inkomen niet hoofdreden door Wannes Neukermans   Steeds meer gepensioneerden kiezen...

Nieuwe regels voor invorderingen

Nieuwe regels voor invordering van schulden aan de consument.Op 27 april 2023 werden de regels betreffende het innen van onbetaalde consumentenschulden bij...

Actueel

Steunmaatregelen

Sociaal statuut

Partners

Onze leden aan het woord

"Ik ben zelf actief als ondernemer in brandbeveiliging, ik kon als ondernemer niet uit aan alle juridische kwesties dus besloot ik lid te worden bij V-NS. Direct na mijn aansluiting werd ik super begeleid. Ze hebben mij heel veel hulp en ondersteuning geboden bij het vermijden van een faillissement."

Patrick P.

Lummen

Zeer tevreden van de opvolging van een dossier en als je een mail stuurt krijg je zeer snel een reactie terug van de medewerkers, heb zelfs al antwoorden op mails gekregen 's avonds rond 21u dat de jurist bezig was met mijn dossier in verband met een wanbetaler.

Mario V.

Herk-de-stad

De bijstand die ik al gekregen heb bij V-NS zal ik niet vinden op ander, dus ik raad hen zeker aan, en heb ik ook al gedaan, hun service is dan ook TOP. Duidelijke snelle communicatie met resultaat, en dit zonder extra kosten.

Sandra D.R.

Aalst

Ik ben reeds 25 jaar een zelfstandig vertegenwoordiger. Ik heb regelmatig moeilijke betalers en met de hulp van VNS lukt het me om bijna alle te laat of niet betalers toch te laten betalen zonder extra kosten voor mij, V-NS jullie zijn onmisbaar voor mij. Bedankt.

Ronny J

Antwerpen

Sorry, this website uses features that your browser doesn’t support. Upgrade to a newer version of Firefox, Chrome, Safari, or Edge and you’ll be all set.