Ondernemen ...

Ondernemen ...

dat doet u samen

De belangrijke E-commerce wetgeving in België: Een overzicht voor ondernemers

Geachte ondernemers,
In de hedendaagse wereld van e-commerce en online zakendoen is het starten van een webshop een veelvoorkomende stap. Maar weet u welke wettelijke verplichtingen en regels u moet naleven om een succesvolle en wettelijk conforme online winkel te runnen in België?

Wij willen u voorzien van een gedetailleerd overzicht van de e-commerce verplichtingen in België, zodat u goed geïnformeerd bent over de cruciale aspecten die van invloed zijn op uw online zakelijke activiteiten.

Het is belangrijk op te merken dat dit een beknopte versie is van de informatie die we verstrekken
aan onze leden. Onze leden genieten van uitgebreide en persoonlijke advisering, evenals gratis
websitecontroles en juridische ondersteuning. Overweegt u om uw kennis en juridische bescherming
te verdiepen, dan nodigen we u uit om na het lezen van dit overzicht lid te worden van het V-NS
(Vlaams en Neutraal Syndicaat voor Zelfstandigen en Vrije Beroepen).

Het naleven van deze regels is essentieel om juridische complicaties en boetes te voorkomen en om
uw webshop op de juiste koers te houden.
Laten we nu dieper ingaan op de e-commerce wetgeving in België en de belangrijkste regels die u als
ondernemer moet kennen en toepassen.

1) Informatieplicht

Informatieplicht is een cruciaal onderdeel van de e-commerce wetgeving in België. Dit houdt in dat u
als webshophouder duidelijke, begrijpelijke en correcte informatie moet verstrekken over:
- uw bedrijf zelf (naam, adres, telefoonnummer, e-mailadres, ondernemingsnummer)
- kenmerken van de aangeboden producten of diensten
- totale prijs van de producten of diensten of de manier waarop die berekend wordt
- alle extra kosten, zoals leveringskosten, verzendkosten, retourkosten, betaling via creditcard
- de verschillende betaalmogelijkheden
- de bestelling en de bevestiging van de bestelling (met alle relevante informatie), betaling,
verzending, levering- en leveringstermijn, retournering, wettelijke garantie, herroepingsrecht, dienst
na verkoop, klachtenprocedure

2) Algemene voorwaarden

U moet de algemene voorwaarden steeds verstrekken en laten goedkeuren door uw klanten.
Dit zijn de voorwaarden die u als webshophouder hanteert tijdens de verkoop.
Let er wel op dat deze algemene voorwaarden enkel geldig zijn wanneer het vakje nog niet
standaard aangevinkt is. Bovendien moet de klant de algemene voorwaarden kunnen downloaden
als pdf en terugvinden in de bevestigingsmail via een link naar de website.

3) Herroepingsrecht

Een ander belangrijk onderdeel van de e-commerce wetgeving in België is het herroepingsrecht.
Dat betekent dat de klant kan afzien van zijn aankoop binnen een termijn van 14 kalenderdagen na
ontvangst van de aankoop. Hij hoeft de verkoper enkel een schriftelijke mededeling te bezorgen,
zonder een reden op te geven of extra kosten te betalen. Als webshophouder moet u de klant
duidelijk informeren over dit herroepingsrecht voor en na de aankoop en een wettelijk vastgesteld
herroepingsformulier of modelformulier ter beschikking stellen op uw webshop. (Leden krijgen dit
herroepingsmodel en de advisering gratis.)


4) Wettelijke garantie

Indien uw klant ondervindt dat het aangekochte product gebreken vertoont of niet naar behoren
functioneert, heeft hij recht op een gratis reparatie, nieuw product of terugbetaling. Als verkoper
dient u uw klanten steeds in te lichten over deze wettelijke garantie, die 2 jaar is (tenzij de wettelijke
uitzonderingen).
5) Privacy en persoonsgegevens

Uw onlineklanten laten hun persoonsgegevens achter wanneer ze een bestelling plaatsen of een
account aanmaken. Daarom moeten ze weten hoe u als verkoper omgaat met hun privacy en
gegevens, en waarom u die informatie nodig hebt. Zorg daarom voor een duidelijk privacy- en
cookiebeleid, dat uw klanten kunnen nalezen en accepteren. Bewaar de persoonsgegevens
bovendien niet langer dan nodig en bescherm ze grondig tegen misbruik.


6) Conclusie

Deze e-commerce richtlijnen zijn van cruciaal belang om te voldoen aan de Belgische wetgeving en
om het vertrouwen van uw klanten te winnen. Vergeet niet dat niet-naleving van deze regels kan
leiden tot boetes en juridische complicaties.


Word vandaag nog lid en bescherm uw webshop tegen juridische problemen. Als lid van het V-NS
krijgt u gratis een websitecontrole en juridische ondersteuning. Doe het nu en laat uw webshop
bloeien in overeenstemming met de wet.

Maxime Kalouguin
Legal Consultant

Opiniestuk

Wat met laattijdige werknemers tijdens stakingen en protesten? Met de verkiezingen in zicht merken we steeds een aanzienlijke stijging van stakingen...

Opiniestuk

Nieuwe fiscale en sociale voordelen rond overuren Tijdens de coronacrisis 2021-2022 werd er een gunstmaatregel ingevoerd, de zogenaamde ‘relance-overuren’....

Opiniestuk

Voor Vlaamse rechtszekerheid Op vandaag worden onze bedrijven en zijn werknemers geconfronteerd met een dwangmatige kaakslagdemocratie moreel opgedrongen...

Gepensioneerd en zelfstandig

Steeds meer gepensioneerden actief als zelfstandige: Extra inkomen niet hoofdreden door Wannes Neukermans   Steeds meer gepensioneerden kiezen...

Nieuwe regels voor invorderingen

Nieuwe regels voor invordering van schulden aan de consument.Op 27 april 2023 werden de regels betreffende het innen van onbetaalde consumentenschulden bij...

E-commerce wetgeving in België

De belangrijke E-commerce wetgeving in België: Een overzicht voor ondernemers Geachte ondernemers,In de hedendaagse wereld van e-commerce en online zakendoen...

Actueel

Steunmaatregelen

Sociaal statuut

Partners

Onze leden aan het woord

"Ik ben zelf actief als ondernemer in brandbeveiliging, ik kon als ondernemer niet uit aan alle juridische kwesties dus besloot ik lid te worden bij V-NS. Direct na mijn aansluiting werd ik super begeleid. Ze hebben mij heel veel hulp en ondersteuning geboden bij het vermijden van een faillissement."

Patrick P.

Lummen

Zeer tevreden van de opvolging van een dossier en als je een mail stuurt krijg je zeer snel een reactie terug van de medewerkers, heb zelfs al antwoorden op mails gekregen 's avonds rond 21u dat de jurist bezig was met mijn dossier in verband met een wanbetaler.

Mario V.

Herk-de-stad

De bijstand die ik al gekregen heb bij V-NS zal ik niet vinden op ander, dus ik raad hen zeker aan, en heb ik ook al gedaan, hun service is dan ook TOP. Duidelijke snelle communicatie met resultaat, en dit zonder extra kosten.

Sandra D.R.

Aalst

Ik ben reeds 25 jaar een zelfstandig vertegenwoordiger. Ik heb regelmatig moeilijke betalers en met de hulp van VNS lukt het me om bijna alle te laat of niet betalers toch te laten betalen zonder extra kosten voor mij, V-NS jullie zijn onmisbaar voor mij. Bedankt.

Ronny J

Antwerpen

Sorry, this website uses features that your browser doesn’t support. Upgrade to a newer version of Firefox, Chrome, Safari, or Edge and you’ll be all set.