Wijzigingen in de autofiscaliteit! Wat betekent dit voor uw bedrijf.
Terwijl de Vivaldi-regering druk onderhandelt over de nieuwe fiscale uitmelkmaatregelen voor bedrijven binnen hun grote hervorming, treden er vanaf 1 juli 2023 belangrijke wijzigingen in de autofiscaliteit in werking. De gevolgen van deze wijzigingen kunnen voor sommige bedrijven een vrij grote impact hebben. In elk geval in betrekking tot je bedrijfsuitgaven en belastingaangiftes. We zetten ze voor u alles nog eens netjes op een rij.
Bedrijven betalen de vergroening van het wagenpark.
Alle politici en politieke partijen zitten gevangen in een angstfuik van een dogmatisch apocalyptisch denken rond de klimaatverandering. De reductie van CO2-uitstoot is daarbij de heilige graal. Het summum van de oplossing. De vergroening van ons wagenpark is een van de maatregelen tot co2-reductie. Maar om dit snel te realiseren wil men nu de bedrijven de dure intrede van de elektrificatie doen betalen. De overheid beseft dat wanneer je het wagenpark wil elektrificeren je daarvoor een goedkoop elektrisch aangedreven wagenaanbod dient te hebben. Maar dat is nog niet het geval. Het aanbod is beperkt en de prijzen voor elektrische wagens liggen aanzienlijk hoog. Dus komt deze regering op de proppen met het idee om de bedrijven de transitie naar een goedkoper aanbod te laten betalen. De overheid heeft daarom besloten om het belastingstelsel voor bedrijfswagens aan te passen om zo eerst de vergroening van het bedrijfswagenpark door te voeren. Concreet betekent dit dat er veranderingen worden doorgevoerd in de aftrekbaarheid van autokosten, afhankelijk van de CO2-uitstoot van het voertuig en het type brandstof dat wordt gebruikt. Nadat onze bedrijven dure elektrische wagens hebben aangekocht en door de stijging van de vraag de prijs laat dalen, willen ze de burgers verplichten te elektrificeren. Tenzij ze hun volledige wagenpark in een beweging kunnen realiseren betalen de bedrijven dubbel. Enerzijds door verlies van fiscale aftrekbaarheid, anderzijds met de dure aankoop van wagens door onvoldoende vraag en aanbod.
Gramformule
Vooreerst, voor zij die dit nog niet mochten kennen, lichten we even de zogenaamde ‘gramformule’ toe. Op vandaag wordt de aftrekbaarheid van auto- en brandstofkosten berekend op basis van een ingewikkelde formule. Er wordt gekeken naar de CO2-uitstoot van het voertuig en het type brandstof om het aftrekpercentage te bepalen. 120 % – (0,5 % × brandstofcoëfficiënt × aantal gram CO2 per kilometer) Brandstofcoëfficiënt voor diesel is 1,00, voor benzine/benzine hybride/diesel hybride is dat 0,95 en voor aardgas is dat 0,90. Zo kan de aftrek variëren van 40% tot 100%, maar let wel: als je auto een uitstoot heeft van 200 g CO2 of meer, kun je nooit meer dan 40% aftrekken.
Vergroening van het wagenpark
Hoe wil de regering nu het bedrijfswagenpark vergroenen. Vanaf aanslagjaar 2027 zullen alleen nog maar koolstofemissievrije voertuigen (elektrisch of op waterstof) aftrekbaar zijn. Zo hoopt men dat fossiele brandstofauto's langzaam maar zeker van het toneel zullen verdwijnen. Ze voorzien daarvoor wel een overgangsregeling tot en met 31 december 2025. Als je vóór 1 juli 2023 een auto aankocht blijft alles gelijk en dit tot einde gebruik. Wie tussen 1 juli 2023 en 31 december 2025 een fossiele wagen koopt, komt in aanmerking voor een overgangsmaatregel. De fiscale aftrekbaarheid wordt conform de gramformule verminderd: 75% in 2025, 50% in 2026, 25% in 2027. Vanaf 2028 is er geen fiscale aftrek meer mogelijk. Voor fossiele wagens aangekocht op 1 januari 2026 is er geen fiscale aftrek meer. Dit betekent dat je helemaal niets meer kunt aftrekken van de kosten van de auto en de brandstof. Voor CO2-vrije of CO2-neutrale voertuigen, elektrisch, op synthetische brandstoffen of op zogeheten E-Fuels geldt nog steeds een gunstige regeling. Deze voertuigen stoten geen CO2 uit en zijn daarom voor 100% aftrekbaar. Als je vóór 1 januari 2027 een CO2-neutrale wagen koopt blijft de aftrek 100% tot einde gebruik. Vanaf 1 januari 2027 zal de aftrek geleidelijk afnemen naar 67,5% in 2031.
Hybride wagens
Voor hybride bedrijfswagens aangeschaft vanaf 1 januari 2023 werd de fiscale aftrekbaarheid van benzine- of dieselkosten vanaf die datum beperkt tot 50%. Op die manier worden gebruikers aangemoedigd om elektrisch te rijden met een hybridewagen. De kosten voor elektrisch opladen blijven 100% aftrekbaar. Deze maatregel eindigt op 1 januari 2026, datum waarop de fiscale aftrekbaarheid wordt afgeschaft zoals voor benzine- en dieselwagens. Dit geldt echter enkel voor hybridewagens die over een batterij met een energiecapaciteit van minstens 0,5 kWh per 100 kilogram wagengewicht beschikken en niet meer dan 50 gram CO2 per kilometer uitstoten. De wagens die niet aan deze voorwaarden voldoen worden ook wel ‘valse hybrides’ genoemd. Deze ‘valse hybrides’ worden fiscaal gelijkgesteld met wagens die enkel over een fossiele motor beschikken, wat een lagere aftrekbaarheid tot gevolg heeft.
Laadpalen
Bedrijven kunnen ook op fiscale stimulansen rekenen voor hun investering in laadpalen. Het moet echter wel om een publiek toegankelijke laadinfrastructuur gaan. Voor dergelijke laadinfrastructuur die in gebruik genomen wordt tussen 31/03/2023 en 31/08/2024 geldt een verhoogde kostenaftrek van 150%.
Door Ignace Van De Walle.